Scratch - Programmeren voor Kids

Scratch is een leuke programmeertaal voor kinderen waar je spellen mee kunt maken maar ook andere dingen.

Het is ontwikkeld door het MIT in Amerika en is open-source en gratis te gebruiken. Het werkt in de internet browsers van zowel Mac, Pc als Android tablets.

Surf naar http://scratch.mit.edu en klik op de “probeer het” link.

Screen Shot 2014-09-29 at 20.56.18.png

Tip: Klik op het wereldbolletje (na het opstarten) om de taal te veranderen

naar Nederlands.

Als je iets gemaakt hebt, kun je je programma downloaden en op je eigen computer bewaren en daar ook later weer aan verder werken.

Veel plezier! vragen? girlcode@q42.nl



Les: Een doolhof spel - red de papegaai!

Er is een papegaai in moeilijkheden! We gaan een doolhof spel maken, waarbij je de kat (dat is onze held!) door het doolhof moet leiden en de papegaai moet bevrijden.

En, als dat een beetje lukt, gaan we het spel nog een beetje moeilijker maken.

dolhof.png

Om het spel te maken, moet je de stappen die op de volgende bladzijden staan één voor één uitvoeren en nabouwen.

Good luck!


1. Leer de kat bewegen... We gaan echt programmeren!

Selecteer  de sprite met de kat. Klik daarna op het tabblad 'Scripts' en volg alle stappen één voor één.

Screen Shot 2014-09-29 at 21.15.36.png

en pas het verder aan:

Screen Shot 2014-09-29 at 21.19.12.png

en zo verder ...

Screen Shot 2014-09-29 at 21.19.30.png

2. Testen!

Klik op de groene vlag, en test of je inderdaad kunt lopen met je poppetje.

Werkt het?

 

3. Maak de kat kleiner    

                                                                           

Screen Shot 2014-09-29 at 21.02.12.png

 Klik op ‘Kleiner maken’ en klik daarna net zo vaak op het katje tot hij in de volgende stap goed tussen de muren van je doolhof past


4. Teken het doolhof

Selecteer nu “Speelveld” en teken een mooi doolhof in het rood. Hieronder zie je hoe je dat kunt doen.

Je kunt een kleur kiezen en ook de dikte van de lijn bepalen.


5. Als je een muur raakt, moet je weer terug naar het begin!

au.png


6. En, als ik bij de papegaai ben, heb ik gewonnen!

Voeg de papegaai toe door op deze knop te klikken, dan kun je de papegaai opzoeken. Elk poppetje of iets wat je wil laten bewegen in een spel heet een “Sprite”.

Screen Shot 2014-09-29 at 21.24.05.png

Als je wil kun je ook iets anders kiezen om te redden natuurlijk! :)

Nu moeten we programmeren dat  je gewonnen hebt als je de papegaai gered hebt.

gewonnen.png


7. Monsters! (extra moeilijk!)

Kies een monster, druk weer op deze knop om een nieuwe sprite toe te voegen:

Screen Shot 2014-09-29 at 21.27.08.png

(dan kun je zelf iets leuks uitzoeken)

kies er een, bijvoorbeeld een leeuw:

lion.png

Klik vervolgens op het monster (dan selecteer je die Sprite).

Nu gaan we de leeuw laten bewegen!

Screen Shot 2014-09-29 at 21.29.17.png                          


En nu moet je nog ‘Game Over’ krijgen als je het monster raakt!

Selecteer de kat weer, en pas het programma verder aan.

lionscript.png

Werkt alles?

Je kunt nu zelf het monster anders laten bewegen, meer monsters maken, schuivende deuren, sloten en sleutels maken en verschillende doolhoven maken.

Alles kan!